Jūras kravu pārvadājumi. Konteineru veidi.

Izmantojot jūras transporta iespējas, krava tiek iekrauta konteineros. Konteineri nebūt nav viena standarta izmēra lielumā, bet ir gana daudzveidīgi un ar niansēm, kas piemērotas daudzveidīgajam transportējamo kravu klāstam.
Ikdienā sastopamies ar tādiem terminiem kā 20 pēdu konteineris, 40 pēdu u.c., bet vēl ir virkne citu nosaukumu – internacionālo – kā tiek dēvēti šie konteineri.

Apskatīsim šos nosaukumus:

Dry Freight – šāda tipa konteineri ir piemēroti standarta kravu pārvadāšanai – parastās kravas, liela tilpuma kravas, dažāda veida durvju ailas u.c.

Reefer – jeb latviski tā dēvētais refrižeratora konteineris, kas ir piemērots kravām, kuras var tikt transportētas tikai noteiktos temperatūras apstākļos, kā piemēram, augļi, dārzeņi, zivis, gaļa, piena produkti u.c. Šāda tipa konteineros ir iespējams pārvest kravas, kurām nepieciešams pat – 60 grādu temperatūras režīms. Šie konteineri ir aprīkoti ar speciāliem devējiem, mitruma, temperatūras un atmosfēras kontroles mērierīcēm.

Flat Rack – šāda tipa konteineri ir piemēroti smagu kravu pārvadāšanai, kā piemēram, mašīnas, darba galdi, dažāda veida aprīkojums, tehniskās iekārtas utml.

Artificial Tween Deck – šāda tipa konteineri ir piemēroti nestandarta gabarīta veida kravām, kurām ir nepieciešams attiecīgi arī neordinārs noliktavas uzglabāšanas veids, kā piemēram, tehnikas vienības, caurules u.c. Šiem konteineriem ir fiksētas vai bīdāmas galējās konteinera malas, lai bez problēmām varētu iekraut/izkraut kravas no sāna un augšas.

Open Top – šāda tipa konteineriem ir atvērta veida augša, lai tajos varētu transprotēt nestandarta izmēra kravas. Šie konteineri ir aprīkoti ar pārbīdāmiem jumta lokiem un brezenta segumu.

Open Side/Open Top – šāda tipa konteineriem ir atvērta sānu mala vai augša, lai tajos varētu transportēt kravas, kuras standarta konteineros nav iespējams iekraut, un attiecīgi šādu kravu iekraušana/izkraušana notiktu gana efektīvi bez liekiem laika un speciālas tehnijas resursiem. Šie konteineri ir aprīkoti ar pārbīdāmo sānu režģi, to augšpusē ir sliedes un jumta loki.

Pallet Wide – šāda tipa konteineri ir platāki par standarta konteineriem un tajos blakus var novietot divas eiro paletes.

Jūras kravu pārvadājumi. Konteineru izmēri.

Pētot konteineru izmērus, noteikti jāpievērš uzmanība visiem parametriem, jo pat 20′ konteinera parametri pie dažādām jūras līnijām var atšķirties. Šīs atšķirības ir minimālas, bet noteiktās situācijās šie izmēri var nopietni ietekmēt kravas iekraušanas iespējas. Tamdēļ, pirms pasūtījuma veikšanas, apvaicājieties un noprecizējiet konteinera parametrus, kā arī izskaidrojiet savas kravas specifiku, lai pēc pasūtījuma veikšanas nerastos lieki pārpratumi un problēmas ar kravas iekraušanu/transportēšanu.
Piedāvājam Jums ieskatu konteineru veidu izmēros, bet, kā jau minējām, tad visi trīs parametri – garums, platums, augstums, var nedaudz variēt un atšķirties atkarībā no jūras līnijas, konteinera ražotāja un konteinera sērijas.
Kā arī – jāņem vērā, ka daudzviet tiek norādīti gan konteinera ārējie izmēri, gan iekšējie izmēri, kas ir gana būtisks faktors Jūsu kravas transportēšanas izmaksu aprēķinā un piemērotākā konteinera noteikšanai.

20 pēdu konteineris (20’DC)
Garums 590 cm
Platums 235 cm
Augstums 239 cm

40 pēdu konteineris (40’DC)

Garums 1210 cm
Platums 235 cm
Augstums 239 cm

40 pēdu High Cube konteineris (40’HC)
Garums 1203 cm
Platums 235 cm
Augstums 269 cm

45 pēdu High Cube Pallet Wide konteineris (45′ HCPW)
Garums 1356 cm
Platums 244 cm
Augstums 270 cm

20 pēdu Open Top konteineris (20’OT)
Garums 590 cm
Platums 233 cm
Augstums 238 cm

40 pēdu Open Top konteineris
Garums 1155 cm
Platums 233 cm
Augstums 238 cm

20 pēdu Pallet Wide konteineris
Garums 595 cm
Platums 244 cm
Augstums 238 cm

40 pēdu Pallet Wide konteineris
Garums 1202 cm
Platums 244 cm
Augstums 239 cm

20 pēdu Flat Rack konteineris
Garums 604 cm
Platums 243 cm
Augstums 223 cm

40 pēdu Flat Rack konteineris
Garums 1217 cm
Platums 243 cm
Augstums 223 cm

20 pēdu Reefer konteineris
Garums 1160 cm
Platums 229 cm
Augstums 225 cm

40 pēdu Reefer konteineris
Garums 1160 cm
Platums 229 cm
Augstums 225 cm

 

Kravas konteineri – Kodēšana, Identificēšana un Marķēšana.

Daudzi no Jums uz konteineriem būs ievērojuši visādus ciparus un burtus, kuriem katram ir sava nozīme. Apskatīsim kamdēļ vispār ir šāda veida konteineru marķējums un kam tas ir nepieciešams.

Kravas konteineri tiek kodēti, identificēti un marķēti atbilstoši ISO 6346 standartam.
ISO 6346 ir starptautisks standarts, kurš apraksta kravu konteineru identifikāciju. Standartu ir izveidojis Starptautiskais Konteineru Birojs (BIC) un tas ietver sērijas numuru, īpašnieku, valsts kodu un ikviena kravu pārvadājuma konteinera izmēru.

Pirmie trīs burti norāda īpašnieka kodu, pēc tam seko konteinera kategorijas identifikators, pēc burtiem seko 6 cipari, kas apzīmē konteinera sērijas numuru, savukārt pēdējais cipars ir pārbaudes cipars, kurš nodrošina īpašnieka koda un sērijas numura precizitātes un uzskaites apstiprināšanu.

Kategoriju identifikatori:

J – karkasveidīgs konteinera rāmis noņemama aprīkojuma un specifisku kravu pārvadāšanai.
R – refrižeratoru (dzesēšanas) konteiners
U – kravas konteiners
Z – piekabes un šasijas konteiners

Atbilstoši ISO standartam, ir identificēti kodu veidā arī konteineru izmēri un tipi.

Atbilstoši ISO 6346 standartam ir klasificētas arī grupas, tām piešķirot grupas kodus.
Grupu kodi ir sekojoši:

GP (General Purpose) – Standarta konteiners
RE, RT, RS – Refrižeratora tipa konteiners
HI, HR – Izolētais konteiners
VH – Konteiners bez mehāniskās ventilācijas sistēmas apakšējās un augšējās daļas kravas telpā
UT (OT – Open Top) – Konteiners ar vaļēju augšu
PF, PS, PC – Konteineru platforma
TN, TG, TD – Tank-konteiners
BU – Bulk-konteiners